Ohita siirtymislinkit
Etusivu
Katsastusajankohta
Lähin asemasi
Ajanvaraus
Palvelut
Autoilijan info
Ajankohtaista
Usein kysyttyä
Renkaat 
Renkaat


Autosi renkaat ovat kuin omat kenkäsi. Niiden tulee olla mukavat ja sopivat, vaimentavat, äänettömät, kestävät ja pitävät.

Suomessa renkaiden sadekelin ominaisuudet ovat erityisen tärkeät. Talvikeleillä on vastaavasti vaara joutua sohjoliirtoon. Vesiliirto tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että rengas nousee vesikerroksen pinnalle (mitä suurempi nopeus, sen helpommin) ja pito tiehen katoaa.  

Renkaat ovat hyvä ja halpa henkivakuutus!

Renkaiden kulutuspinta
Renkaiden kuntoa ja kulumista on tarkkailtava säännöllisesti. Vesiliirron välttämiseksi renkaiden kulutuspinnan syvyyden on hyvä olla vähintään 4-5 mm.  Lain mukaan kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyys on oltava vähintään 1,6 mm ja talvirenkaiden 3,0 mm.

Pääurilla tarkoitetaan leveitä uria kulutuspinnan keskialueella noin ¾ leveydellä kulutuspinnasta. Lain määrittelemät rajat ovat minimi. Huom! Kun renkaissa on jäljellä vain minimin verran kulutuspintaa, niiden pito märällä tai loskaisella kelillä on jo huomattavan heikko.

Kesärenkaat
Talvirenkaat voi vaihtaa kesärenkaisiin 1.3. alkaen, mutta niitä ei kuitenkaan suositella vaihdettaviksi ennen kuin sää tai keli sen sallii.

Talvirenkaat
Nastarenkaita saa käyttää marraskuun 1. päivästä maaliskuun 31. päivään tai toista pääsiäispäivää ensinnä seuraavaan maanantaihin, myöhemmän näistä päivämääristä ollessa määräävä. Talvirenkaat on kuitenkin vaihdettava viimeistään joulukuun 1. päivä ja niitä on käytettävä joulu-, tammi- ja helmikuun ajan henkilö-, paketti- ja erikoisautoissa, joiden kokonaismassa on enintään 3500 kg.  Talvirenkaita on käytettävä myös kokonaismassaltaan yli 750 kg:n mutta alle 3500 kg:n perävaunuissa. Renkaiden on oltava nastoitetut, jos vetoautossa on sellaiset.

Talvirenkaat voivat olla nastattomia tai nastallisia. Nastattomat talvirenkaat ovat yleensä ns. kitkarenkaita. Näiden pito-ominaisuudet ovat parhaimmillaan lumisella tiellä. Jäisellä tiellä nastarenkaiden pitävyys on kuitenkin huomattavasti parempi, mutta niiden teitä kuluttava vaikutus on kitkarenkaita suurempi. 

Nastarenkaat kannattaa ”ajaa sisään” maltillisesti. Ensimmäisten satojen kilometrien aikana on vältettävä voimakkaita kiihdytyksiä ja jarrutuksia sekä suuria nopeuksia. Näin renkaille luodaan paremmat edellytykset toimia. Renkaita uudelleen asennettaessa tulee kiinnittää huomiota niiden oikeaan pyörimissuuntaan. Tällöin vältytään mm. nastojen ennenaikaiselta irtoamiselta.

Nastattomia ja nastallisia renkaita ei saa käyttää samanaikaisesti. Nastarenkaissa nastojen lukumäärän ero ei saa ylittää 25 %:a. Lisäksi on huomattava, että samalle akselille ei saa asentaa talvi- ja kesärengasta.

Renkaan koko
Autosi oikea rengaskoko tai rengaskoot on merkitty rekisteröintitodistukseen. Renkaan kyljestä löytyy erilaisia merkintöjä ja varoituksia. Tärkeimpiä merkintöjä ovat renkaan hyväksymistunnus, koko- ja nopeusluokkamerkintä, kudosmateriaali ja sekä suurin sallittu kantavuus.

Mikäli haluat muuttaa rengaskokoa, selvitä sopivuus esim. rengasliikkeestä ja kysy voimassa olevat määräykset A-Katsastuksen asemalta.

Ilman muutoskatsastusta saat muuttaa rengaskokoa seuraavasti:

  • Renkaan leveyttä saa muuttaa enintään 30 mm.
  • Vanteen halkaisijaa saa muuttaa enintään 1 tuuman.
  • Pyörien on kuitenkin mahduttava pyörimään ja kääntymään esteettömästi ja renkaan kantavuuden on oltava riittävä. Kantavuuden voit tarkistaa rengasliikkeestä tai A-Katsastuksen asemalta.

Oikea ilmanpaine
Autosi ohjekirjassa on taulukko ilmanpaineista. Väärä ilmanpaine heikentää pitoa ja lisää kulumista. Rengaspaine saa poiketa auton tai renkaan valmistajan suosituksesta enintään 20 prosenttia.

Normaaliajossa paineet kannattaa tarkistaa vähintään kerran kuukaudessa, kuitenkin aina renkaiden vaihdon yhteydessä. Jos ajat täydellä kuormalla pitempää matkaa, lisää paineita ohjekirjan mukaisesti.  Muista vähentää paineet normaalitasoon heti kun se on mahdollista!

Pyörien tasapaino
Jos ohjaus ravistaa määrätyssä nopeudessa, syy on yleensä pyörien epätasapainossa. Rengas saattaa kulua epätasaisesti. Lisäksi epätasapaino kuluttaa ja rasittaa ohjausniveliä ja ohjauslaitteistoa sekä huonontaa ajotuntumaa.

Epätasainen kuluminen
Väärän ilmanpaineen tai epätasapainon lisäksi renkaiden epätasainen kuluminen voi johtua kuluneista iskunvaimentimista sekä vääristä ohjauskulmista. Huonojen iskunvaimentimien vuoksi renkaisiin kuluu sileitä kohtia samaan tapaan kuin pyörien epätasapainossa. Jos vikaa on ohjauskulmissa, eturenkaat kuluvat sisä- tai ulkoreunoistaan tavanomaista enemmän.

Renkaiden reunojen epätasainen kuluminen voi johtua myös väljistä ohjausnivelistä. Nivelten kunto on tarkistettava huoltojen yhteydessä ja kuluneet nivelet on vaihdettava.

Rengasmerkinnät
Henkilöauton täydellinen rengaskokomerkintä sisältää myös renkaan nopeusluokituksen sekä kantavuuden seuraavasti:

185/65 R 14 86 T

185= Renkaan leveys millimetreinä

65= Profiilisuhde prosentteina, (renkaan korkeus on 65% sen leveydestä)

R= Radial, kertoo, että renkaan runko koostuu säteittäisestä kudoksesta eli kyseessä on vyörengas

14= Vannekoko tuumina

86= Kantavuusluokka

T= Nopeusluokka  

Kantavuusluokka ilmaisee renkaalle sallitun suurimman kuormituksen.

Nopeusluokka ilmaisee renkaalle sallitun suurimman ajonopeuden. Renkaat kannattaa valita autonvalmistajan suositusten mukaan. Suositeltua alempi nopeusluokka voi huonontaa ajo-ominaisuuksia ja korkeampi nopeusluokka vähentää ajomukavuutta.

Yleisimmät henkilöautoissa käytetyt nopeusluokat:

Q= 160 km/h (useimmiten suurin nopeusluokka talvirenkaissa)

T= 190 km/h

H= 210 km/h

V= 240 km/h

 

Lähetä linkki  |   Tulosta