Akku pitää auton liikkeellä

Akku pitää auton liikkeellä - A-KatsastusSähköä kuluttavien laitteiden määrä on nykyautoissa jo melkoinen.  Erilaiset elektronisesti ohjatut turvallisuuteen liittyvät järjestelmät ovat viime vuosina yleistyneet ja yleistyvät edelleen. Samalla kuljettajan ja matkustajien mukavuuteen on kiinnitetty entistä enemmän huomiota. Tänä päivänä ajoneuvoista löytyykin monenlaisia mukavuuteen liittyviä varusteita. Niillä ei välttämättä ole mitään tekemistä ajoneuvon ajettavuuden tai ohjauksen kanssa.

Meitä kaikkia hyödyttävä kehitys tarkoittaa kuitenkin myös sitä, että sähköä kuluu entistä enemmän. Akku- ja lataustekniikka ovat toki kehittyneet sähkön kulutuksen kasvun rinnalla. Haasteena ovat sekä Suomen kylmät olosuhteet että lyhyet ajomatkat.

Lyhyillä matkoilla auton oman laturin tuottama virta menee suurelta osin esim. sisätilojen tai vaikkapa istuinten lämmitykseen. Oma lukunsa on polttoainetoiminen moottorin- ja sisätilan lämmitin, joka on erinomainen turvallisuus- ja mukavuusvaruste. Samalla se on melkoinen sähkönsyöjä. Kaikki tämä tarkoittaa, että akku ei lyhyillä matkoilla ehdi latautua täyteen, vaan jää alhaisemmalle varaustasolle. Kun sitä jatkuu riittävän pitkään,  auto ei jonain aamuna enää suostukaan käynnistymään.

Ikäviltä aamuyllätyksiltä talviolosuhteissa voi kuitenkin välttyä, kun varautuu asiaan jo ennakkoon.  Kannattaa siis selvittää auton akun kunto ja varaustila. Huonoon kuntoon päässyt akku saatetaan joutua vaihtamaan uuteen. Monissa tapauksissa kuitenkin riittää, että akku varataan täyteen erillisellä akkulaturilla. Nykyaikaiset laturit ovat erittäin helppokäyttöisiä ja edullisia eli sellaisen voi hankkia myös itselle.

Yksinkertaisimmillaan on saatavilla varaajia, jotka voidaan kytkeä autoon ilman, että akkua tai akun kaapeleita edes irrotetaan. Tarvitaan vain laite, joka kytketään verkkovirtaan. Parhaimmat laitteet elvyttävät ja varaavat akun täyteen. Käyttäjän tarvitsee vain kytkeä laite ja seurata lataustilan etenemistä esim. laitteen merkkivaloista.  Akkulaturin käyttöohjeet on ennen toimenpiteen aloittamista kuitenkin syytä lukea tarkasti. Markkinoilta löytyy myös laitteita, jotka voidaan kytkeä kiinteästi autoon. Varaaja toimii aina, kun moottoria lämmitetään lohkolämmittimellä ja sisätiloja sisätilalämmittimellä.

Pienellä investoinnilla ja viitseliäisyydellä voi siis välttyä monelta talven tuomalta harmilta!