Auto talvikuntoon

A-Katsastus - Auto talvikuntoon

Juuri nyt on hyvä aika varustautua tulevaa talvea varten ja varmistaa, että matkanteko sujuu turvallisesti ja vaivattomasti myös pakkasen ja lumen keskellä. Tässä muutama vinkki, jotka jokainen autoilija pystyy helposti tekemään:

Renkaat

Nastarenkaat saa lain mukaan vaihtaa alle marraskuun alussa tai keliolosuhteiden niitä edellyttäessä. Kitkarenkaiden käytölle ei ole rajoituksia. Talvirenkaat (nasta- tai kitkarenkaat) on kuitenkin oltava autoissa joulukuun ensimmäisestä päivästä lähtien. Talvirenkaat tunnistaa renkaassa olevista M+S tai MS tai M & S merkinnöistä.

Renkaiden vaihdon yhteydessä on hyvä tarkastaa renkaiden kulutuspinta. Talvirenkaiden lain mukainen minimikulutuspinta on 3 mm, mutta turvallisen ajamisen kannalta kulutuspintaa tulisi olla enemmän, vähintään 4-5 mm. Myös rengaspaineet ja nastojen määrä on syytä tarkastaa. Jos nastoja puuttuu paljon, on parasta käydä rengaskaupassa.

Valot

Näkemisen ja näkymisen kannalta kaikkien valojen pitää olla kunnossa. Valot päälle ja auton kiertäminen ei vie kauaa aikaa, mutta voi pelastaa ikäviltä seurauksilta. Jarruvalot voi tarkastaa vaikkapa kaverin mukana ollessa. Uusimmissa autoissa on tärkeää myös tuntea valojen toiminta. Suomen teillä on jo melkoinen määrä uusia tai uudehkoja automalleja, joissa huomiovalojen - eli päiväajovalojen - ollessa päällä vain etuvalot ovat kytkeytyneenä, mutta takavalot eivät pala. Auton käyttöohjekirjaan kannattaakin perehtyä, ettei huomaamatta aiheuta vaaratilanteita pimeällä tai vaikkapa lumipyryssä ajamalla ilman takavaloja.

Lasit ja pyyhkijät

Lasit kannattaa puhdistaa myös sisäpuolelta. Tämä vähentää lasin sisäpinnan huurtumista kylmillä ilmoilla. Jos pyyhkijät jättävät tuulilasille raitoja tai kalvoa, on pyyhkijöiden vaihto uusiin ajankohtainen. Pesunesteen määrän tarkastus kuuluu hyvään ennakointiin ja pakkasenkestävä pesunestettä kannattaa varata valmiiksi myös tavaratilaan.

Varusteet

Kun lumiharja ja jääskrapa on autossa jo ennen ensimmäisiä pakkasia, niin niitä ei tarvitse sitten aamukiireessä etsiä viime kevään jäljiltä. Moottorin esilämmityksestä on polttoaineen kulutuksen kannalta hyötyä jo silloin kun lämpötila on +5. Puolen tunnin esilämmitys riittää pikkupakkaseen asti. Kun pakkasta on 10 astetta, tulee lämmitysajan olla tunti ja kovemmilla pakkasilla kaksi.

Akku, jäähdytin- ja jarruneste

Akun kunnon ennakkotarkastamisella voi varmistaa auton käynnistymisen myös pakkasaamuina. Akun tarkastamiseen tarvitaan kuitenkin työkaluja, joita ei joka kodista löydy. Sama pätee myös jäähdytinnesteeseen ja jarrunesteen vesipitoisuuteen. Näihin löytyy apua esimerkiksi Autotohtoripalvelusta.

Turvallisia kilometrejä!