Kesäautoilijan haasteita

Usealle kertyy auton mittariin kesällä huomattavasti enemmän kilometrejä kuin talvella. Mökkiviikonloppujen lisäksi monella on tapana tehdä ainakin kerran kesässä pidempi automatka.

Kesällä ajelu on mukavaa ja omalla tavallaan rentouttavaakin - kiireen ja pahimmat ruuhkat voi huoletta jättää mielestä. Hieman yllättäen tilastot kuitenkin osoittavat, että juuri kesäaikana onnettomuusriski on suurimmillaan. Kesällä korostuvat erityisesti alkoholista ja ylinopeudesta aiheutuneet onnettomuudet.

Valoisa ja kuiva tie antaa helposti liian optimistisen tunteen turvallisuudesta. Valitettavasti kaikkien maltti ei riitä pitäytymään rajoitusten mukaisissa nopeuksissa. Alkoholin nauttiminen taas voi tuoda mukanaan yllätyksiä ajokunnolle. Mökillä perjantai-illasta lauantai-iltaan nautitun alkoholin määrä voi olla niin suuri, että ajokunto ei välttämättä vielä sunnuntaina päivälläkään ole vielä riittävä.

Nopeuden osalta on itse kunkin hyvä aina silloin tällöin pysähtyä miettimään omaa ajotapaamme. Onko kiire päästä perille todellakin sen arvoista, että kannattaa ottaa riskejä liikenteessä. Alkoholin osalta keskeistä on alkoholin nauttimisen jälkeisenä päivänä miettiä onko ajokunto sellainen, että autolla voi liikenteeseen lähteä. Jos haluaa pelata varmaan päälle, niin omien tuntemusten lisäksi kannattaa auton hansikaslokeroon hankkia kunnollinen alkometri. Kunnollisia kalibrointimahdollisuudella varustettuja laitteita saa tänä päivänä jo kohtuuhintaan.

Oman haasteensa kesäliikenteeseen tuovat siihen olennaisesti kuuluvat kaksipyöräiset. Erityisesti risteykset vaativat tarkkaavaisuutta. Pääväylää ajava moottoripyöräilijä voi helposti jäädä havaitsematta ja tällöin seuraus voi olla hyvinkin vakava. Toinen haasteellinen paikka on risteyksessä kääntyminen. Pyöräilijä voi tulla yllättävän lujaa, joten katseen suuntaaminen myös pyörätien molempiin suuntiin on ehdottoman tärkeää.

Auton kunnosta pitää huolehtia myös kesällä. Renkaiden kulutuspinta kannattaa pitää yli 4 mm:ssä, jotta vesiliirto ei pääse yllättämään. Tuulilasi ja ajovalot vaativat kesäisin hieman enemmän puhdistusta mm. hyönteisten takia. Samalla on hyvä tarkistaa, että pyyhkijät eivät jätä tuulilasille raitoja tai kalvoja ja että pesunestettä on riittävästi. Valojen on tarpeen toimia vaikka pimeän aika ei kovin pitkä olekaan. Normaalissa liikennevirrassa voi yksi valoton auto jäädä risteykseen tulevalta helposti huomaamatta.

Eikä kesälläkään pidä unohtaa auton ulkopintojen puhtaanapitoa. Auton pesu ja vahaus on mukavaa kesäpäivän tekemistä, josta saa myös mukavasti hyötyliikuntaa!