Sattuipa kerran katsastuksessa

Yli 100 vuotta ja runsaat 100 miljoonaa katsastusta pitävät sisällään monenlaisia erikoisia sattumuksia ja hupaisia muistoja, joita A-Katsastus nyt Suomen juhlavuoden aikana kerää ja julkaisee. Sattuiko sinun autosi katsastuksessa jotain vitsikästä tai mieleenpainuvaa?

Kirjoita oma muistosi

Sattuipa kerran katsastuksessa

A-Katsastuksen historia ulottuu aina 1900-luvun alkuun asti, jolloin ensimmäiset ajoneuvojen katsastukset suoritettiin Suomessa. Yli 100 vuotta ja runsaat 100 miljoonaa katsastusta pitävät sisällään monenlaisia erikoisia sattumuksia ja hupaisia muistoja, joita A-Katsastus nyt Suomen juhlavuonna kerää ja julkaisee.

 

Lue tarinoita asiakkaiden ja katsastajien kertomana

  • Riipus liikaa!

    Nuorehko katsastusmies suoritti autoni katsastusta hallissa Hakuninmaalla joskus -80 luvulla. Vikoja ei löytynyt ja lähtiessään koeajolle käski minut pelkääjän paikalle.

    Harrastan suunnistusta ja minulla roikkui auton taustapeilistä pieni rastilippu, kuten usein muillakin lajin harrastajilla.

    Heti ajoon lähdettäessä katsastusmies murahti:

    "Auton tuulilasissa ei saa mitätään häiritsevää".

    Lienee tarkoittanut rastilippua, joka olisi pitänyt poistaa heti, mutta en reagoinut huomautukseen millään tavalla.

    Koeajokierroksen jälkeen kaikki vaikutti olevan kunnossa. Sanoi kuitenkin ajon päätteeksi:

    "Otatko tuon esteen tuulilasista pois nyt, vai tuletko myöhemmin näyttämään".

    Nostin 50x30 mm:n punavalkoisen kankaisen rastilipun takapenkille ja rekisteriotteeseen tuli hyväksytty-leima!

    kytis

  • Eka katsastus

    Minun elämäni ensimmäinen auton katsastus Lahdessa  1969. Mulla ei ollut vielä ajokorttia, mutta olin autokoulussa.  Ostin vanhan melko ruosteisen Morris Oxfortin. Vein sen katsastukseen melkoisten korjaus hitsailujen jälkeen. Eka kerralla siitä löytyi yli kymmmenen erilaista vikaa. Mutta pelti työt olivat OK. kävin uusinta näytöillä kahdeksan kertaa, kunnes sain leiman. Voitin kossupullon, kun olin lyönyt vetoa sen leiman saannista. Sain vaihdettua Morriksen Peugeottiin pienellä välirahalla. se on sitten toinen juttu.

    Joba 66

  • Entisajan katsastusta

    Tämä ei tapahtunut minulle, vaan kuulin jutun jo edesmenneeltä tätini mieheltä. Arvelen, että tapahtumat ajoittuvat 1960-luvun alkupuolelle tai jopa 50-luvulle. Pojilla asuivat maaseudulla ja heillä oli vanha ruosteinen auton rämä. Vänkärin puolella oli lattiaan ruostunut iso parin kämmenen levyinen aukko ja pojat "korjasivat" aukon laittamalla pahvin päälle ja sen päälle olkia ja muuta roskaa, sillä sen ajan autot maalla olivat usein hyvinkin sotkuisia. Varmuuden vuoksi he ostivat kaksi pulloa Koskenkorvaa, koska tiesivät, että sillä konstilla katsastaja voitaisiin lahjoa ja saada auto läpi. Katsastaja tiiraili ja koputteli autoa ulkona, koska mitään sisäkatsastustiloja ei siihen aikaan ollut, huomasi kossupullot takapenkillä ja lähti koeajelulle. Ajelu kestikin hyvän tovin ja palattuaan löi leimat papereihin ja pojat lähtivät ajelemaan kotiinsa todeten, että kossupullot olivat hävinneet takapenkiltä.

    Költteri

  • Ensin rikotaan auto ja sitten viedään kilvet

    Elettiin -70 ja -80 luvun taitetta. Kokkolassa katsastus tapahtui paikalliselta Veholta vuokratussa läpiajettavassa "kylmässä" hallissa. Hallin kuilussa oli varsin hitaasti laskeva hydraulinen kuilunostin. Autopuolen tekulaiset olivat tutustumassa auton katsastukseen ja ulos lähdettäessä kysyin tulevatko kyytiin - koeajolle.

    3 kaveria tuli kyytiin ja hieman reippaasti ulos ajettaessa mersun taka-akseli ottikin hieman voimalla kiinni kuilunostimeen ja auton takaosa hyppäsi ilmaan ja alastullessa nostin vielä "ruttasi" hieman akselin takana ollutta varapyöräkoteloa. Koeajon jälkeen totesin että verot on maksamatta joten irroitin rekisterikilvet kuten silloin kuului tehdä - verojen maksamattomuuden takia.

    Tekulaiset tuumasivat " On tämä touhua - ensin rikotaan auto ja sitten viedään kilvet ".

    Matti

  • Pelokas asiakas

    Kokkolassa oli rakennettu uusi katsastuspiste paremmalle liikepaikalle paikallisen Prisman pihalle. Koska hallissa ei ollut kovin hääviä melunvaimennusta niin etuakseliston täristimet aiheuttivat melkoisesti ääntä.

    Sattuipa paikalle asiakas joka tuli ihmettelemään uutta katsastuspistettä.

    Asiakas seurasi vähän aikaa katsastusta, katsoi kun auto heilui nostimella ja tuumasi "en taida tullakaan katsastamaan ihan vielä".

    Olisikohan asiakas pelästynyt hyvää välystentutkintaa ?

    Matti

  • Corolla

    Katsastin vanhaa Toyota Corollaa 1970 -luvulla. Sen rekisterikilpi oli kiinni kahdella pultilla ja kaikin puolin asiallisesti kiinni. Katsastuksessa määrättiin lisäämään kolmas kiinnityspultti. Tätä en oikein ymmärtänyt silloin, enkä ymmärrä vieläkään. Onneksi niistä ajoista on päästy ja nykyään ollaan asialinjalla.

    Terho Sirviö

  • Forssassa 70-luvulla

    Katsastutin autoani Saab 96.Katsastusinsinööri totesi, että kunnossa on. Paitsi, että pakoputken ripustuksesta puuttuu kiinnityspultti.

    Mutta katsastusasemalla sattuikin olemaan tarkoitukseen sopiva pultti.

    Ja niin katsastusinsinööri **** ******** kiinnitti puuttuvan pultin paikoilleen.

    Ja leima tuli. Sekä hyvä mieli.

    Mauri Korpela

  • Menee se tostaki läpi

    Joskus seittemänkymmentä luvulla vei Toytota Crownia katsastukseen Tampereen Lakalaivaan. Naapuri Pösöö oltiin juuri katsastamassa kun ajoin Tojotan sisään. Siinä katsastusmies löi piikillä kurakaarista ruostetta pois ja tais osua ehjäänkin peltiin Pösön omistaja sano, että annas määkin koitan. Inssi anto piikin kaverille joka löi sen katosta läpi ja sano inssille, että menee se tostakin läpi.

    Hantta

  • Kiville ajettu

    Kävin jokunen aika sitten katsastamassa kaverin Skoda Feliciaa. Katsastusmies meni auton alle ja huusi kovalla äänella "mitä kauheaa täällä on oikein tapahtunut. mihin ihmeen kiville tämä auto on oikein ajettu." Hänen katsastuskaverinsa huusi viereisen auton alta "mitä ihmettä siellä oikein on". " Ei yhtään mitään", katsastusmies vastasi. Katsastusmies ei selvästikään ensin tajunnut, että Felician pohja on voimakkaasti sisäänpäin kuopalla jo uutena. Tajusi kai viime hetkellä siitä, kun jarruputket ja polttoaineputket myötäilivät siististi kuopan muotoja. Olin melkoisen huvittunut, mutta maltoin onneksi pysyä hiljaa.

    Rane

  • Ulkopellit uusittava

    Tämä ei sattunut varsinaisesti minulle, vaan eräälle tutulle vanhalle miehelle. Mies meni katsastamaan autoaan. Hylkäyspäätös tuli. Päätöksessä luki "ulkopellit uusittava. Mies meni hädissään ja neuvottomana näyttämään hylkäyspäätöstä tutuilleen. Tarkempi tutkimus osoitti että papereissa lukikin "ulkopeilit uusittava".

    Masa

  • Katsastusmiesten piristys

    Minulla oli 70-luvulla Datsun 1000. Olin Lapualla töissä ja lähin katsastusasema oli 25km päässä Seinäjoella. Olin vienyt autoni huoltoon jo aamusta jarrujen säätöön. Tapani mukaan lähdin viimetipassa matkaan. Ajamalla tuhatta ja sataa, ehdin nippa nappa katsastusaseman pihaan. Autoni oli vielä liikkeellä, kun katsastusmies vinkkasi minut sisään rekisterinumeron perusteella. Kurvasin sisään ja jäin kaivelemaan papereita autossa vielä istuen. Kuulin katsastusmiehen huutavan ”Tulkaas kaverit katsomaan!”. Ja hallien uumenista tuli 4-5 katsastusmiestä paikalle ja koko porukka repesi hervottomaan nauruun autoani tuijottaen. Hyppäsin ulos autosta ja nenääni tulvahti heti vahva palaneen käry mutta silmiini vielä paksumpi savupilvi. Molemmat takarumpujarrut oli säädetty huollossa liian lähelle ja ajomatkani oli kuumentanut jarrurummut. Häpesin. Hylky tuli.

    Kurvasin hallista pois ja ajattelin käydä tilaamassa uuden ajan katsastukseen toimistosta. Jarrutin parkkiruutuun ajaessani pelkästään käsijarrulla. Lähdin kävelemään kohti konttorin ovea. Samainen katsastusmies huudahtikin minulle, että voisinko tuoda vielä ne katsastuspaperit hänelle uudestaan. Minähän heti hulluna innosta ajattelin, että hän onkin nyt säälinyt minua ja lyö leimat papereihin. EI EI, niin siinä ei käynyt. Hän otti paperinipun ja sanoi merkitsevänsä siihen, että jarrut ovat liian takapainoiset, koska takapyörät ottivat kiinni parkkiin ajaessasi. Tähän totesin, että minähän tein jarrutuksen pelkästään käsijarrulla. Katsastusmies ei sitten tehnyt lisämerkintää ja minä pakenin paikalta yhtä kauheaa kokemusta rikkaampana, mutta ison kasan katsastusitsetunnostani menettäneenä.

    Hyllykallion Jamppa

  • puusta helma wolkkariin

    60 luvulla rakensin wolkkariin helman puusta ja päälle sivlin akemia, katsastusmies sanoi että helma on nyt hyvä tee sama toiselle puolelle ja leima tuli,tämä tapahtui hesassa.

    pauli

  • Olipa kerran Transit

    Vanhasta 1973-vuoden Transitista duunailin kerran eräänlaisen matkailuauton. Virtalukko oli mennyt rikki, ja ajattelin, että sarjoitanpa senkin asunnon ulko-oven Abloy-lukon kanssa, kuten olin tehnyt kaikkien muidenkin kodin lukkojen kanssa. Yksi ja sama avain asuntoon, ulkovarastoon, munalukkoihin – ja sitten autoonkin. Katsastusmiehelle kun sitten annoin avaimen, niin tämä kysyi: ”Mikä tämä on?” No, minä siihen vastasin: ”Virta-avain”. Eipä siinä mitään, katsastusmies istui kuskin penkille ja räjäytti Fordin V4:n käyntiin, ja läpi meni. 

    Jorma

    (Lähetettyä tekstiä on lyhennetty. Tekstistä on poimittu julkaistavaksi katsastuksesta kertova osio.)

  • Etuiskarit

    Kaivarin rantsussa olin paketti VW kanssa -72..oli inssillä vissiin huono päivä ,kun lopussa loikkas autosta ulos tsiigas fikkarilla etuiskareita ja totes"iskarien yläpuolinen kumiholkit puuttuu"..näinhän itsekkin niiden siellä olevan,mutta siihen aikaanhan ne oli niin isoja herroja ettei siinä mikään auttanut.En käyttänyt autoa korjaamolla,vaan ajelin viikon keikkoja ja kun kävin sitten sen näyttämässä niin leima tuli.

    Kartsa

  • Vuosi katsastus

    Sattui olemaan umpiossa reikä sekä tietysti vettä katsastusmies totesi muuten hyvä mutta akvaariosta puuttuu kalat totesin että eipä mene kauaa kun sinne kalat saadaan akvaario liike oli 100m pääsää ja läpi meni

    Pena

  • Kvrin puolesta

    Luokkakaverini ei onnistunut koska hänellä oli risuparta, katsastaja oli kunnallispolitiiko (en kerro poliittisia suuntautuneisuutta) auto oli oli farmari Opel Kapitan- Hän polkaisi jarrua ja kun oli yhtenäinen selkäjoja oltiin molemmat selällään tavara tilassa - ai että tällainen tyttöjen kuljetus ajoneuvo - Ei mene läpl

    Pönttö

  • Päästöt

    Joitain vuosia sitten vein Toyota Camryn katsastukseen, inssi kytki pakokaasuletkun ja sanoi kohta , pahalta näyttää pakokaasuarvot ovat liian suuret. En nyt muista mistä arvoista oli kysymys. Epäili että pakosarja on ilmeisesti rikki. Katsottiin konehuoneeseen ei havaittavia vuotoja. Rupesin epäilemään testilaitteen näyttöä ja sanoinkin että tuolla naapurissa on autokorjaamo jossa on uudet Boschin pakokaasu testilaitteen. Sinne mentiin ja arvot olivat aivan kohdallaan. Ajettiin konttorille ja inssi katsasti auton ja löi leiman paperiin. Olin lähdössä pois, taisin hylätä sen edelläsi katsastetun Ladan turhan takia, täytyypää laittaa laite remonttiin.

    Ero Vilen

  • Koukku vai kepponen

    Minulla oli 80 luvun loppupuolella käytössä Oldsmobile Cutlass Salon 4.2 diesel. Olin hankkinut sen käytettynä ja siinä oli vetkoukku ilmeisimmin aikaisemmassa elämässä vaunua varten.

    Olimme muuttaneet "mummonmökkiin" jota remontoimme. Piha oli kivinen kuin pirunpelto. Isot pintakivet vedimme oldsilla vaijerin ja taljojen avulla pihan perille. Saman kohtalon sai mökin vanha isohko ulkoeteinen, kun sen runko oli ensin sahattu rakennuksesta irti.

    Katsastuksessa istuin kyydissä kun auto nostettiin taivaisiin. Inssi ei kauaa alla koputellut kun ilmestyi auton vierelle ja huusi jotta "vedättekö te tällä vaunua?". Vastasin että en, vaan kiviä.

    Hetki hiljaisuutta ja sitten jatko jotta tämä vetokoukku on poistettava. Runkopalkit olivat venyneet huomattavasti taka-akselin kohdalla.

    OldsMan

  • Sattuipa kerran katsastuksessa v.1955

    Sattuipa kerran, kuten otsikossa mainitaan. Meillä asui vuokralla merimies Aaro ja hänellä oli vuoden 1937 musta Plymouth, mutta hänellä itsellään ei ollut ajokorttia ja niinpä hän pyysi minua käyttämään auto katsastajalla.

    Tampereen katsastuskonttori sijaitsi silloin Pyynikintorilla eli heinätorin laidalla ja katsastusinsinöörinä oli tuolloin Ins. *******. Minähän menin auton kanssa katsastuskonttorin eteen ja kävelin sisään ja annoin rekisteripaperit tytölle tiskin taa. Auton jätin kadulle käymään, kun siinä oli starttimoottorissa jotain vikaa ja se piti veivillä käynnistää. Muita autoja ei sillä hetkellä sitten katsastuksessa ollutkaan ja niinpä ******* tuli välittömästi kanssani ulos ja ei kun ajoon. Lähdettiin kiertämään Pyynikintoria ja kuinka ollakaan heti lähdössä inssi sammutti auton vahingossa. Minä sanoin, että starttimoottorissa on jotain vikaa, minä menen veivaamaan sen kammella käyntiin. ******* oli vähän nolona, kun kömpelyyttään katsastusinsinööri sammutti auton. No tori kierrettiin ja tultiin takaisin konttorille, niin ******* sanoi, että kyllä se hyvin toimii ja koittakaa saada se starrttikin kuntoon, vaikka ei sitä välttämättä tarvita, kun auto lähtee muuten käyntiin. Leimat tuli ja minä vein auton kotiin.

    Sepe-Susi

  • Auto meni läpi,mies ei...

    Oliskohan ollut 80-lukua,kaverilla oli Cherrylle katsastusaika heti aamusta...No illalla baarissa pohdittiin autojen maailman kimurantteja juttuja,ja myöhäänhän se meni.Aamulla frendi ei löytänyt siihen hätään kuskia mistään ja päätti lähtä kokeilemaan onneaan.Katsastusasemalla olivat tarkkoina ja lopputulos oli se että auto jäi leimattuna aseman pihalle ja kaveri lähti "sapelitaksilla"verikokeeseen,eikä mennyt läpi...

    Riku

  • Perjantai 13 päivän katsastus

    Tämä sattui joskus 1990- luvun loppupuolella, kun konttoreita oli paljon nykyistä vähemmän ja aina kun meni katsastukseen niin siellä oli porukkaa kuin persialaisella torilla ja aikaa meni usein parikin tuntia.Sitten sain kuningasajatuksen.Vienpä auton katsastukseen pe. 13 :sta päivä.Ja kuinka ollakkaan hiljaistahan siellä olikin.Autoni oli mielestäni hyvässä kunnossa enkä ollut ollenkaan taikauskoinen.No, katsastusmies vei auton jarrutesteriin, polki jarruja,alku meni ihan ok,mutta sitten rusahti ja jarrupoljin kolahti lattiaan.Ajoi varovasti hallista ulos jarrunestevanan seuratessa perässä.Auto jäi konttorin pihalle hylsyleimalla varustettuna ja kaikki jarruputket uusiksi.Sen jälkeen en ole enään autojani viennyt pe. 13 katsastukseen

    Jarmo Lahti

  • Petin katsastajaa, ehkä itseänikin

    Taannoisesta asuinpaikastani missä korjasin vanhaa autoani, oli kontorille tasaista ylämäkeä noin kymmenen kilometriä. Sinne pääsi hyvällä reittivalinnalla jarruihin koskematta, siis mikäli tie oli vapaa.

    Minulla- rahattomalla urheiluautoilijalla oli, koska halvalla sain, monivammainen, mutta harvinainen Fiat 128 Sport Coupe. Ja siinä, arvasit oikein; jarruvikaakin.

    Jarrurumpuihin tuppasi vuotamaan jarrunestettä joka oli halpaa ja vuoto johtui loppuun ajetuista kalliista tiivisteistä joiden uusimiseen ei ollut rahaa.

    "Normaali"ajossa jarruihin kyllä saattoi luottaa, kunhan aloitti pysähtymisoperaation harkiten ja ennakoiden, eli märkiä rumpuja ajoissa kuivaten yhdellä viipyilevällä laahauksella loppua kohti päättäväisesti kiristäen.

    Epäilin kovasti omaksuuko/ hyväksyykö insinööri hyväksi hiomaani metodia noin vain. Siksi varmuuden vuoksi juuri ennen leimalle menoa avasin rummut, putsasin ja kuivasin huolella, jonka jälkeen punoin jarrusylinterien joka ainoan pölysuojan hyvin imukykyiseen trasseliin sekä sisältä että päältä.

    Jännityksen vallassa ajoin konttorille vain käsijarruun turvautuen. Siellä, omasta mielestäni jopa vaarallisen ärhäkkäät jarrut näyttivät todelliset urheilijan kyntensä ja leima tuli laakista.

    Illemmalla ajelinkin jo tutun turvalliseksi- takaisin omaksi itsekseen muuttuneella Sportillani.

    Mitä tästä opimme? No sen, että kaiken maailman luistonesto- ja mitä kaikkea ovat keksineetkin-hömppään ei autoilijan pidä tottua liikaa. 

    Ennakoiva ajotapa on kaiken A ja O.

    Tämä tarina 80-luvun alusta on tosi

    Timo Majamäki

  • Ruotsissa on kaikki toisin

    Asuin 30 vuotta sitten Ruotsissa. Suomalaiseen tiukkapipoiseen katsastustoimintaan tottuneena menin hattu kourassa ruotsalaiseen katsastuskonttoriin. Ennen lähtöä olin kiireessä vaihtanut renkaat ja siinä kiireessä unohtanut kiristää yhden pyöränmutterin. Katsastusmies huomasi sen ja kysyi: Mikä tuo on? No, minä vastasin, että pyöränmutteri. Katsastusmies haki avaimen ja kiristi mutterin. Olisikohan tapahtunut Suomessa, varsinkaan siihen aikaan 1980-luvulla. Tuskinpa.

    Jorma

  • Peugeot 404 seisontajarru

    Oulussa 1970-luvun puolivälin tuntumassa käytin Pösöni katsastuksella. Auto hyväksyttiin muuten, mutta sorakentällä vauhdista tapahtunut seisontajarrun testijarrutus jätti aloitusjäljet epätasaisesti, joten sain korjauskehotuksen uusintanäyttöineen. Siitäpä sitten säätämään ja taas uusintanäytölle, joka sekin hylättiin ja taas sama ruljanssi uudelleen. Taas hylky. Nyt tunteet alkoi tulla pintaan, kunnes keksin, että minullahan on takakontissa ylimääräistä painoa, kun siellä olivat vielä talvipyörät. Niinpä en enää säätänyt jarruja vaan poistin raskaat talvipyörät takakontista ja ajoin taas uusintanäytölle, mistä selvisin nyt läpi kehujen kera. "Miksi et heti säätänyt jarruja tähän kuntoon?" Kysyi katsastaja.

    Sakke

  • nelivedon jarrutesti

    80 luvun alkupuolella vein neliveto subaruni ensi katsastukseen,katsastusmihelle autoni oli uusituttavuus,ei ollut tutustunu nelivetoiseen henkilöautoon,silloin subarusta sai nelivedon pois jolloin se muuttui etuvetoiseksi,inssi ajoi auton jarrutestiin takapyörät  kun pyörivät inssi veti käsyjarrusta ,ei tapahtunu mitään,veti toisenkerran,ei taaskaan viisarit värähtäny,meinas vetää kolmannen kerran kahdellakädellä,jolloin kerkesin sanoa inssille ,älä älä vedä vaijeria poikki,käsijarru on etupyöriin kun se on etu tai nelivetoinen auto,no eipä tullu mieleen tämä kun on ensimmäinen subaru jonka katsastan,täyytypä muistaa enskerralla olla tarkempi.  

    Maukka Waari

  • Opelin katsastus

    Isäni oli 40-luvun lopulla katsastamassa autoansa,mukana 2 kaveria.

    kolme miestä pitivät tiukasti ovista kiinni ajon aikana,etteivät ovet olisi kolisseet niin pahasti ,kuskin ovi piti kovaa räminää kun katsastusmies ajoi.

    Selitettiin että tarvittava vastakappale oveen oli jo tilauksessa.Auton kunto oli muutenkin katsastusmiehen mielestä ilmeisesti huono ,kun sanoi lopuksi:

    Kun se vastakappale tulee niin ostakaa  siihen uusi Auto

    Arto 61 

  • Melkein hyväksytty

    Autosta ei löytynyt muuta vikaa, mutta katsastaja kokeili käsijarrua niin reippaasti, että vaijeri irtosi. Hieman harmitti!

    Pekkapoika

  • Espacen erikoisuudet

    Toin käytettynä ostamani ranskalaisen tila-aluksen katsastukseen. Katsastusviranomainen kertoi, ettei kyseistä Matra tehtaan tuotosta ole aiemmin näkynyt katsastuksessa. Hän tutki koneelta ko. automallin tietoja ja etsi kuumeisesti, mutta ei silti onnistunut löytämään runkonumeroa ja liitäntää OBD-mittausta varten. Hänen penkoessaan autoa sain luvan käyttää nettiä katsastusaseman tietokoneella. Ulkomaisilta sivustoilta löysin riittävästi teitoa ja niin löysimme molemmat piilossa olleet asiat. Otin siis itsekin osaa katsastuksen suorittamiseen, mutten laskuttanut työstäni... Vielä! ;)

    MKJ

  • Taunus selvisi säikähdyksellä

    Olin helmikuussa 1986 Lahdessa katsastamassa vm. 1972 mallin Taunus-henkilöautoani. Alku menikin mallikkaasti, mutta sitten irtosi vaihdekeppi. Ajattelin, että tämä oli sitten tässä, mutta katsastusmies työnsi auton halliin ja kävi kärryn muilta osin läpi. Se oli hyvää palvelua. Taunus sai "Hyväksytty"-leiman ja hinattiin korjaamolle vaihdekeppiremonttiin. 

    Petri Koivisto

  • Minihameasiakas

    70-luvun alkupuolella Tampereella katsastusta suoritettiin  mm. huoltoasemien huoltohalleissa. Odottelin siinä vuoroani ja katselin siinä hallissa kun minihameinen tyttö ta i nuori rouva  oli asiakkaana ja inssi koputteli montussa alustaa, tyttö kyykistyi montunreunalle ja kysyi , että miltä nyt näyttää ? Inssi oli ihan siinä vierellä käänty katsomaan, meinasi hakku pudota käsistä, ei puhunut mitään vaan meni kauemmas koputtelemaan.

    Sepi

  • Faijan Mossen jarrut

     joopa faijalla mosse scandinavia hernesaaren ulkokatsastus paikalla jarrujen testaus menossa , katsastus mies kihdytti autoa ja sanoi ,et nyt painaa jarruja ja kuinka ollakkaan jarrupoljin meni pohjaan niin katsastusmies sano jos käsijarru ei toimi tulee uimareissu ,mutta onneksi toimi ja mosse ei menny mereen!!! 

    Faijan Mosse

  • Mersun kytkin

    Tapahtui viime syksynä mikkelissä, menin katsastamaan reilu 200tkm ajettua c sarjalaista mersua. Katsastusinssi lähti kiertämään katsastuskonttoria suorittaen samalla koeajon, odotin hallin puolella ja mietin että mikä.mahtaa kestää, noh kohta inssi marssikin sisään ja kysyi "onko tuo mersu sinun?" Ja näytti pihan laidalla seisovaa autoani, vastasin myöntävästi jolloin hän totesi siitä hajonneen kytkimen.

    Itse en ollut huomannut mitään vikaa kytkimessä mutta hän sai sen hajoamaam tuolla koeajo lenkillä, auto piti työntää halliin ja nopeasti läpi käytyään hän päästi sen kyllä läpi, kytkimestä korjauskehotus.

    Pajalla selvisi että kytkin levystä oli pinta irti, asentaja sanoi että on nähnyt vastaavaa vain kun autolla on poltettu rajusti rengasta, tiedä sitten miten se inssi mersullani silloin ajoi, 700 euroa se katsastus reissu jokatapauksessa mulle maksoi.

    Ape

  • pakoputki

    Isäni oli tehnyt pakoputken päähän mutkan alaspäin ettei pakokaasut tule takana ajavan "silmille" niin katsastusmies kun ei saanut letkua kunnolla pakoputen päähän niin määräsi pakoputken pään suoraksi ja tulla näyttämään uudestaan autoa. Muuten auto oli kunnossa. Tapahtui aikanaan rovaniemellä. Isäni oli tehnyt pakoputkiston äänenvaimentimineen itse.

    Oldsmobile dynamic 88

  • Kahva käteen

    Olin 60-luvulla katsastamassa v.-58 volkkaria Seinäjoella. Katsastusmies vetäisi käsijarrun päälle. Kahva jäi käteen. Uusintareissuhan siitä seurasi. Tuolloin katsastettiin ulkona kadulla.

    Eero

  • Vauxhall Veloxin tuulilasi

    Olin 1973 automyyjäharjoittelijana Riihimäellä Auto-Himbergillä joka oli Opel piirimyyjä. Tehtäviini kuului myös autojen katsastus.  Kävin katsastamassa -62 vuoden Vauxhall Veloxia jonka tuulilasi oli erikoinen, kääntyyi nurkissa 90 astetta sivuille.  Katsastus kuitenkin tyssäsi kun katsastaja totesi että tuulilasi on liian kulunut.  Palasin liikkeeseen ja kerroin korjaamopäällikölle miten oli käynyt,  hän antoi ohjeet.  " Odota kolme viikkoa, pese tuulilasi huolellisesti sisältä ja päältä ja sano katsastajalle että uuden lasi tilaamisessa on pirun pitkä toimitusaika, ja autohajoittamolta löytynyt tämä, oli paras.  Katsastaja uskoi ja sanoi:  "Tämähän paljon parempi kuin se vanha". ja leima tuli. Ja minustakin sittemmin autokauppias seuraavat 40 vuotta. Nyt jo eläkkeellä.

    Hannu Kivistö

  • Varakatsastusmies

    Silloin 90-luvulla oli monellakin katsastusasemalla töissä varakatsastusmiehiä. Töitä oli paljon ja katsastusmiehiä niin paljon ,että meinas kompastua toisiinsa. Muistuu mieleen , kun myös aloitin  varakatsastusmiehenä. Asemilla oli myös näitä vanhempia katsastusmiehiä, jotka sitten opetti nuorimmaisia. Numerotaululla kutsuttiin asiakkaat sisälle. Sattuipa kerran, että vanha vaari oli tullut omia aikojaan sisään dunamometrihalliin Wartburgilla ja ajanut suoraan dynamometrille. Tietysti dynamometri lähti käyntiin , vaari siinä sompaili hetken aikaa, sitten lähti tietysti koeajolenkille ja häipyi sen veekin. Vanhempi katsuri siinä oli hetken katsonut sitä touhua ja tokaisi mennessään, että onko meille tullut taas lisää niitä varakatsastusmiehiä .Että silleen.....

    Simo

  • Katsastusmiehen haaveri

    Olin 60-luvun lopulla katsastamassa Volvo Duettiani . Katsastus tapahtui avoimella kentällä . Oli hyvin karhakka kovaääninen katsastusmies , joka komensi minua kuin kabitulantti . Nosti auton konepellin ylös ja syventyi tarkastamaan auton merkintöjä moottorin puolelta ja roikkui siellä konepellin alla . Olin kuulevani , että käynnistä ja tein työtä käskettyä . Auto hyrähti käyntiin ja tuulettimen siivikon yksi uloke hipaisi katsastusmiehen leuan kärkeä , johon tuli avohaava ja alkoi valua siitä verta . Katsastusmies tanssi auton ympärillä ripaskaa ja kiroili elä p****** toista kertaa käynnistä autoa , kun olen rähmälläni moottorin päällä ! No yritän muistaa vastasin . Auto meni läpi katsastuksesta , kun ei löytynyt vikoja autosta , vaan pelkästään sen omistajasta !

    Veikko Hakkarainen

  • Nuorimies inssiajossa

    Nuorena poikana 70-luvun puolivälin tienoolla olin menossa kevytmoottoripyörälläni inssiajoon. Satapiikki Hondani vilkut eivät toimineet. Hyvä kaverini (niin ikään 16 vuotias nuorimies) oli asiantuntevasti neuvonut minua, että peitä vilkut muovikasseilla, niin katsastusmies tulkitsee ettei pyörässäni ole vilkkuja lainkaan. Kaarroin katsastuskonttorin pihaan ja pihan nurkassa aloin peittämään isoilla kaupan muovikasseilla vilkkuja. Teippasin vilkut aina juuresta niin, että jokainen vilkku oli peitetty jumalattomalla pussilla.

    Pian huomasin kun katsastusmies käveli pyörääni kohti. ”Mitä ihmettä sinä oikein teet, peittelet vilkkujasi tuollaisilla pusseilla?”, kysäisi katsastusmies minulta hieman kummissaan. ”Pyöräni vilkut eivät toimi ja kun peitän ne tällaisilla pusseilla, niin sinä tulkitset, ettei pyörässäni ole vilkkuja lainkaan”, kerroin hänelle juuri niillä lauseilla kuin ystäväni oli minua neuvonut. Katsastusmies räjähti nauruun ja huusi muille kollegoilleen: ”Tulkaas pojat katsomaan mitä tämä nuorimies on tehnyt, hän on peittänyt pyöränsä vilkut tällaisilla jumalattomilla pusseilla”. Pian pyöräni ja minun ympärillä oli suuri joukko nauraa röhöttäviä katsastusmiehiä. ”Ota nyt ihmeessä pois nuo pussit ja näytä suuntamerkki kädelläsi”, tuumasi katsastusmies ja neuvoi minua ajamaan lähellä seisovan auton perässä inssiajoani.

    Voitte vaan arvata millaisen palautteen sai tuo kaikkitietävä kaverini kotiin palattuani. Vieläkin liki 45 vuoden jälkeen tuo asia jaksaa naurattaa aina kun tapaamme tuon ystäväni kanssa. 

    Jari Syrjälä

  • Kömmähdys

    Vuosikymmeniä sitten kävi kämmi,kun olin katsastamassa vanhaa paloautoa Karhulassa.(Nykyään Kotka.)Auto oli hallissa.Katsastusmies sanoi,että laitas majakat päälle.Vahingossa laitoin päälle sireenit.Oli ne ilmeet hallissa olijoilla näkemisen arvoiset.

    Rampe

  • "jarruletkussa pahoja pykimiä"

    Vein vain vähän ajetun autoni heti pian merkkihuollon jälkeen katsastukseen hyvillä mielin.

    "Kaikki muutoin ok mutta kuljettajan puoleinen jarruletku on uusittava, siinä pinnassa on pahoja pykimiä" totesi katsastusmies lakonisesti ja vähän "polleen näköisenä". Minä tietysti "ymmyrkäisenä"  vein auton takaisin huoltoon "jarruletkun uusintaan".

     Korjauksen jälkeen huoltopäällikkö ja asentaja tulivat näyttämään "viallista jarruletkua". Ihmeteltiin siinä yhdessä kun jarruletkun alapinta oli tosiaan halkeilleen näköinen, syy selvisi kun muistin että olin käyttänyt aiemmin autoani ruostesuojauksessa. Jarruletkussa oli roiskuneen ruostesuojamassan päälle kerääntynyt kuraa joka sitten oli alkanut kuivuessaan halkeilemaan pinnasta.

    Tämä jääköön hauskimpana muistona aikakaudesta jolloin katsastusmiehet olivat "herroja ja hidalgoja virantoimituksessaan,

    oi niitä aikoja...

  • Kuninkaat

    Kyllä muistot on sitä ku nuori tuo auton nii katsastusmies on kuningas.

    Joutunu lasten isänä menemään katsastukseen uusintanäytölle siten että autoon EI olla tehty korjauksia vaan pyydetty selvittämään että mikä on vialla ja kun juteltu niin saatu autoon LEIMA. Pitäis olla vähä vähemmän itteensätäynnä.

    jone

  • Käsijarru

    Vaimoni meni katsastamaan Saab 96 ja katsastusmies moitti käsijarrun pitävyyttä. Vaimoni oli vastannut hyväntahtoisezti, että kyllä se meille välttää. Silti jouduin säätämään  käsijarrun pitävänsä. 

    Ana

  • Datsun 100A

    Elettiin  80-luvun alkua ja tuttavani meni amppeerin kanssa konttorille, missä oli odottamassa paikallinen vanhan liiton 100A vihaaja r********n.

    Koeajolenkin aikana maantiellä sattui pakoputki tippumaan kannakkeiltaan ja eikun auto seis, inssi voitonriemuisena kysymään, että mikäs se täällä auton alla pilkottaa? Johon tuttavani toteaa, että valtatie neljätoistahan se siellä!

    JTK

  • Iskarit

    Elettiin 1970-luvun loppua, autonamme vauxhall victor. Auton katsastettuaan totesi inssi iskareiden olevan "huonon näköiset" ja ne pitää vaihtaa... Ostin tarvikeena halvimmat iskarit jotka sain menin konttorille ja leima tuli, sen jälkeen auto takaisin talliin ja vaihdoin takaisin autoon vanhat kaksitoimiset Belsteinit jotka olivat huomattavasti paremmat kuin halvat tarvikkeet... Seuraavana vuonna samalta inssiltä victor laakista läpi, vaikka siinä oli "huonon näköiset" iskarit...

    Ile

  • Sunbeam 900

    Asuin 1960 - 70 luvuilla Lahdessa ja ajokkinani oli silloin Sunbeam 900:nen. Katsastuksen aika läheni ja alustassa oli jonkunverran sanomista, olin varma, ettei Lahdessa olisi "sumppi" mennyt läpi,  tiesin että Mikkelissä katsastus oli kadulla (Lönrootinkatu) ilman minkäänlaisia nostureita tms. Niinpä ajoitin käyntini vanhempieni luona, jotka asuivat siis Mikkelissä ja samalla reissulla kasastutin autoni, joka meni "heittämällä" läpi. Katsastusmies oli kadulla nelinkontin, mutta ei nähnyt alustaa tarpeeksi hyvin ja laittoi leiman paperiin. No, seuraavaan katsastukseen mennessä korjautin kyllä alustan kuntoon.

    Ilppo Juhani

  • Tuontiauton katsastus

    Toin uuden Audi 80 GT:n maahan vuonna 1976 ja ajelin syyniin Oulun "katsastuskonttorille".

    Katsastusmies tuumaili tovin pitäisikö tyyppikatsastaa vai mitäpä tekisi. Kerroin hänelle, että moinen Audi tuotiin maahan jo aiemmin, seurasi empimistä, sitten pieni koeajo ja mies totesi, että laitamma ajokieltoon. Syynä oli sellainen seikka, että kun auto sammutettiin ja vilkku oli päällä jäi sen puolen parkki päälle. Maanittelujen jälkeen sain ajaa silloiseen Heikin Autoon, jos vika korjattiin sivuleikkureiila.

    Auto uudelleen näytille ja niin auto hyväksyttiin...

    Maahanmuuttaja

  • taunuksen katsastus

    80-luvulla innostuin laittaan turbosarjan 1600 cc taunukseen. taunus kun muuten laiska ja katsatus siihen aikaan huoltoaseman pihalla ja kun inssi lähti ja paino tallan tiskiin niin menas ajaa kulkineella seinään. yllätty tehoista. tuli kiukkusena takas ja avas konepellin. turbosarjahan se siellä. siihen aikaan kun ei ollu vielä mitään uusintakatsastuksia, niin pakko oli hyväksyä kun vikoja ei löytyny

    kuivanalli

  • Väärin katsastettu

    Varasin aikoinaan katsastusajan ja kyllä sinne ajoissa ehdinkin. Olin varannut paperit mappiin jo edellisenä päivänä. Auto katsastettiin onnistuneesti samalla inssin kanssa rupatellen niitä näitä.

    Kotiin ajellessa sitten huomasin että olin liikkeellä eri autolla mikä kuului katsastaa. No leimat oli papereissa joten ajattelin että ollaan seuraavalla kerralla tarkempia. 

    pölhökustaa

  • mersun katsastus

    Olinpa katsastamassa mersua ja het alkuun katsastaja huomas, että parkkipolttimo oli rikki ja sanoin siihen, että pitäishän se tietysti olla kunnossa ja siihen katsastusmies sanoi, että ei se pitäis kun se pittää olla ja siitä sitten jatkettiin kun huomasi tuulilasinpesu säiliön olevan tyhjä niin sanoi mulle, että tuolla pitäis olla vettä niin minä sanoin oikein kovaan ääneen, että ei pitäis kun siellä pittää olla.... sain katsastusmiehen nauramaan ja leimakin tuli hymy suussa... :D 

    Jouni Isopahkala

  • keikkapakun katsastus

    90 luvun alkupuolella  ostimme  ww lt28 pakettiauton  bändin  soittokeikkoja varten.viikonlopun hitsasimme ja  korjasimme porukalla kuntoon ja sit  velipojan työpaikalle  maalaamaan vähän ruosteita ,kuitenkin maalasimme nopeesti ruiskulla punasella karhimaalilla  koko auton  .tunti ja oli maalattu  ja ei muutako hallista pihalle ja tietenkin alkoi  tihuttaa sadetta ja maali  valui katosta  sivuja pitkin ,ajattelimme hällä väliä on keikka bussi  ei se niin kaunis pidä olla  ja ei muutako kotiin pihaan ja aamulla pietarsaaren  katsastuskonttorille  ,tuli sitten meidän vuoro  ,katsastus mies katsoi ja vähän nauroi ja sanoi sitten  vähän huonolla suomen kielellä, onko tää auto maalattu niin että on katolle  kaadettu sangolla maalia ja katuharjalla levitetty.sanoin vain pitää viikolla päästä keikalle ja  loppujen lopuksi tuli leima rekisteriotteeseen.HYVÄKSYTTY.

    rubisko

  • Britin katsastaminen

    Moi vaan. Meille oli hankittu kaikkien autoilijoiden herjaaman Vauxhall Viva 1973 uutena. Tuohon aikaan oli vielä käytäntöna, että uusikin auto piti katsastaa jo heti seuraavana vuonna, ei ollut nykypäivän vapaavuosia. Samoin tuolloin oli vielä se vanhan ajan katsastuskuukausi rekkarin viimeisen numeron perusteella, joten Vivan katsastusajankohta osui elokuulle, kuutonen kun oli viimeinen numero. Menimme isän ( R.I.P ) kanssa lähimmälle katsatusasemalle, tuolloin ei vielä ollut näitä yksityisiä asemia, vaan ainoastaan valtiolliset. Mielessä meillä molemmilla, niin minulla kuin isälläkin, että tää katsastushan on "pala kakkua", koska Viva oli silloin nihkeästi yli vuoden vanha, mutta eipäs ollutkaan.

    Konttorilla kaupungissa NN odottelimme vuoroamma katsastusaseman pihassa, kunne tuli kutsu halliin. Nuori insinööriopiskelija oli päässyt konttorille kesätöihin, ja tuli noutamaan Vivan halliin. Hallissa koputetiltiin alustaa helmoja, kaikki OK. Sitten ajettiin jarrudynolle, sekin OK, mutta kun katsuri alkoi tarkastaa auton valoja, niin sitten putosi pommi, inssi ilmoitti etteivät Vivan jarruvalot toimi, katsastus keskeytetään ja Viva ajokieltoon, ainoastaamn lavetin päällä saa siirtää pois konttorin pihasta. No siin kumpikin meistä suurin piirtein kysymysmerkkinä, että mitähän v####a, lähes uusi auto ja mukamas jarruvalot rikki. Minäsitten auton taakse ja sanoin isälle, että painas jarrua, no voi sun s#####a toimiihan nää jarruvalot, ei mitään vikaa missään. Isä sittä paikasta tulen väkenä konttoriin sisälle sanomaan että nyt joku katsomaan tää meidän auto, että ei siinä mitään vikaa ole. No se samainen katsastusinssioppilas tuli "nokka pystyssä" katsomaan ja toteamaan että ei hän tee mitään, viette korjaamolle lavetilla korjattavaksi ja varaatte jälkitarkastusajan, no isähän siitä vähän lisää ääntä ilmaan ja konttorin päällikkö  M.M. tuli kanssa katsomaan, että mistä moinen meteli. Isä selittämään, että kuntuo "kloppi" ei hyväksy meidän liki uuden auton katsastusta, johon kaveri (inssin planttu siis) selitti, mut ei siinä toimi jarruvalot, ei sellasta voi liikenteeseen päästää. Päällikkö M.M. sanoi, että käydääs nyt katsomassa ja tuli auomme luo ja sanoi minulle, että mee autoon ja paina jarrupojinta, no toimiihan nää jarruvalot, mitä sinä oikein horiset ja löi leimat katsastuspaperiin. Seuraavaksi M.M. sitte ripittikin sen nuoren klopin, että etkö sinä idiootti tiedä, että brittiautoissa jarruvalojen virta kulkee virtalukon kautta ja sytytysvirran pitää olla kytkettynä, että jarruvalot syttyvät. Nuori katsurikloppi oli juuri sen näköinen, että olis ollut valmis katoamaan maan poveen.

     Isin Poika

  • Höyryä montusta

    Vein välikoppa Escortin katsastukseen kun autossa oli pientä kansivikaa. Paikallaan käytettäessä lämmöt tuppasi nousemaan ja katsastusmies käytteli autoa paikallaan pihalla ennen halliin ajoa. Silloin ei ollut nostureita hallissa ja katsastaja touhusi siinä öjypohjan kohdalla tutkien etupäätä. Kun mies lähti kävelemään kohti auton takapäätä kuului montusta kummallinen ääni ja alkoi nousta höytyä. Alavesiletku oli napsahanut halki ja kiehuvat nesteet valahti monttuun. Katsastus loppui siihen kun katsastaja nousi montusta ja kehoitti työntämään auton pihalle. Pihalla rullailin ilmastointiteippiä letkun ympärille, kaadoin vettä jäähdyttimeen ja ajoin lähimmälle huoltoasemalle ostamaan ehjän letkun.

    Petteri

  • Helmapelti

    Kävin katsastamassa vanhenpaa mersua, Katsastusmies sai helmapellistä ruosteen raiskaaman ison reiän esille. Katteli ja totesi kai korjaat sentään tämän. Minä sanoin että pitäis muutenkin käydä läpi koko kori ja maalata. l
    Läpi meni.

    rinnekuja

  • Urheilua

    Menin katsastamaan ensimmäistä autoani ensimmäistä kertaa. Kaikki sujuu normaalisti, Ladan pohjaa vähän koputellaan ja niveliä tarkastellaan. Päästään takapäähän ja inssi laittaa rengasraudan sivuun, hyppää roikkumaan vetokoukkuun ja vetää pari leukaa. Auto tyynesti alas ja leima papereihin.

    Ladamies

  • hyvinkään katsastus ********

    kymmenisen tahi hieman enenpikin vuotta sitten hyvinkäällä oli vain a-katsastus metsä-mutilassa ja siellä oli *********** katsastusmiehenä, 205 pösöstä painoi tämä ukko jarrupoljinta vinoon kunnes poljin vääntyi mutkalle, jarrut muuten hyväksyttiin mutta poljin määrättiin uusiittavaksi. joka autos oli alimittaset jarrulevyt, hänen mitoilla, ja konttori joutui maksamaan vaihdot kun ei ollutkaan alimittaiset !!! iskunvaimennin testeistä joita hän teki en viitsi edes mainita koska kaikki kuolisivat nauruun.... onneksi tämäkin on jo historiaa ja kyseinen herra on ********* k1 asemalla.... ps: teillä on oikeus julkaista tai jättää julkaisematta tämä kirjoitus, mutta minä laitan silti tästä kuvan nettiin, notta kiitos!

    onneksi tuli yksityiset asemat

  • Carina 1975

    Katsastuksessa nosturin nokassa istuessani katsastusmiehen tarkastaessa alustaa ja pyörien ripustuksia kuulin hänen kutsuvan työkaveriaan "Hei tuus tänne katsoon sinäki". No minä että mitä peijoonia nytten ja odottelin levottomana. Ei siinä mitään leima tuli huomautuksitta ja äkkiä kotiin. Auton alle katsomaan että mitä nyt. Laturissa oli kiinni vieläkin se lenkkiavain joka oli siihen unohtunut laturin vaihdon jälkeen.

    Miso

  • Ensimmäisen autoni katsastus

    Ensimmäinen autoni oli 1954 ikäinen Skoda jonka isä osti lähinnä siksi, että pysyisin kotona sen kimpussa ja poissa kyliltä muusta kiusanteosta. Elettiin vuoden 1963 syksyä. Eihän minulla ollut edes ajokorttiakaan tuolloin. Toisaalta autokaan ei ollut rekisterissä ja melkein ajokelvoton. Kortin sain vasta kesällä -64 armeijassa ollessa. Siviiliin päästyä alkoivat lähes epätoivoiset korjausyritykset Skodan saattamiseksi katsastuskuntoon ja sitä tietä rekisteriin. Projektin lopputulos oli auton palaminen viiden turhan katsastuyrityksen jälkeen.  Katsastuspaikka oli kadulla ajan tavan mukaan. Täytyi ajaa toimiston ohi ja käydä kadun päässä käydä kääntymässa ja odottaa toimitusta kaduntoisella puolella vastapäätä. Taas kerran odotin. Muita autoja ei ollut. Ketään ei tullut toimistosta ulos. Pitkän ajan kuluttua toimiston ovi avautui ja joku huusi oven raosta, että mene poika korjaamaan se Skoda. Siitähän putoaa etupyörä!  Nähtiin ikkunasta kun ajoit äsken ohi. Kloks! Ovi meni kiinni.

    Menin baariin kahville ja tulin tunnin kuluttua takaisin. Autolle en tehnyt mitään. Tullessani takaisin, oli siellä jo muitakin ja kaikki katsastusmiehet olivat työn touhussa. Vuoroni tullessa katsastaja sanoi, että nythän se pyörä on kunnolla kiinni. Päätelmäni oli, että eivät vaan viitsineet keskeyttää kahvituntia yhden auton takia. Pyörän kiinnitys kelpasi, mutta muita vikoja löytyi kyllä ihan tarpeellinen määrä.  

    Arto Nikamaa

  • "Saapin renkaat"

    Menin vuosikatsastamaan 95 farmari Saabiani, alla juuri kumikorjaamosta hankitut pinnoitetut kuusikankaiset renkaat. Katsastus sujui muuten moitteettomasti, kunnes tultiin renkaiden kohdalle. Katsastusmies totesi yhden renkaan olevan merkinnän mukaan 13 tuumainen. Mielestäni kaikki renkaat olivat saman kokoiset, merkintä kylläkin 13". Siinä haettiin metrimittaa ja esimiestä paikalle, itse päättelin, että aika fakiiri on ollut, kun on saanut 15 tuuman vanteelle 13 tuuman renkaan.

    Eipä auttanut viisasteluni, väärä merkintä renkaassa ja hylky. Ei muuta kun takaisin kummisuutarille, joka ottikin yhteyttä hyvin tuntemaansa asianomaisen katsastuskonttorin päälikköön. Vastaus oli kielteinen, no, pienen mietinnän jälkeen, ei muuta kuin rengasmerkintä hiottiin pois ja uusi poltettiin tilalle ja uusintakatsastamaan auto. Sama rengas 15 tuuman merkinnällä ja tulihan se leima.

    Markku Neiramaa

  • Ankea työpaikka

    50-luvulla kävin isäni kanssa Oulussa Ilmarinkadun katsastuksessa. Ei ollut hallia, ei monttua; siinä katuvarressa katsastettiin. Oli syksy ja inha sää. Katu oli kurainen ja pinnoittamaton. Siihen aikaan autojen alustat vaativat monenlaista voitelua ja katsastusmies ryömi alle ja yritti selvittää auton kunnon. Olivat autot siihen aikaan mitä sattui. Meni kuitenkin läpi. Renkaat ajettiin niin loppuun että kuviota ei näkynyt. Jarrut testattiin ajamalla sorapinnoitteella ja polkaisemalla jarru pohjaan tai käsijarru päälle. Jäljistä sitten näkyi, toimivatko. Ei ollut ABS:ää.eikä kaksipiirijarruja. Toki Austinilla käytiin useasti Savossa sukulaisissa ym.

    OH-95

  • Varoituskolmion kotelo

    Käytin isäni autoa 70-luvulla katsastuksessa ja mielestäni reippaana poikana olin ottanut varoituskolmion takajalkatilaan valmiiksi ilman koteloa koska tiesin, että varoituskolmiota kysytään (toisin kuin nykyään). Katsastaja ei ollut kiinnostununut kolmiosta vaan vaati nähdä suojakotelon mikä oli tavaratilassa. No, piti näyttää. En vieläkään ymmärrä, mikä tarkoitus kotelolla on katsastuksessa.

    OAJ-937

  • Helmapellit

    Tämä tapahtui kaverilleni, joka oli katsastamassa Datsunia. Katsastus meni hyvin ja pienen ajolenkin jälkeen katsastaja pysähtyi konttorin oven eteen ja oli juuri lyömässä leimaa papereihin, kun kaverini ehti kysymään:  "saako muuten noissa helmapelleissä olla ruostetta", johon inssi sanoi: "ajetaanpa takaisin halliin, unohdinkin katsoa ne". No läpi meni, meinaan meisseli niistä ruostuneista helmapelleistä, mutta leimaa ei tullut sillä kertaa.

    JiiHoo

  • Escortin etupää

    Joskus 80-luvun alussa omistin Ford Escort farmarin - semmoisen jossa oli pariovet takana ja normaalia korkeampi takaosa. Kesälomalta palaillessa huomasin auton "hakevan melko reilusti ja jarrutkin tuntuivat edessä puoltavan aika reippaasti. Kotona kun tarkistin eturenkaat, huomasin, että molempien etupyörien sisäkantit oli kuluneet niin että teräsvyöt paistoi. Korjautin viat Stockmann autossa Pitäjänmäellä ja seuraavalla viikolla vein auton vielä jarruremonttiin puoltamisen vuoksi.

    Jarruremontista suoraan katsastusasemalle vuosikatsastukseen ja jo jarrumittarilla itsekin huomasin, että ongelmia tulee. Testiradalle kun päästiin niin auto teki siistin piruetin jarruttaessa ja vielä uusinnassa toisen. Katsastusmies totesi siihen, että miten hänestä tuntuu, että jarrut puoltaa hiukan liikaa. Kaivoin hanskalokerosta aamulla maksamani laskun jarruremontista ja esitin eriävän mielipiteeni. Seuraavaksi moitti löysiä etuiskunvaimentimia, jonka jälkeen esitin korjauslaskun edelliselta viikolta, jossa oli mm. maininta vaihdetuista iskunvaimentimista.

    Katsastus jatkui sen jälkeen ongelmitta ja mentiin paperitöihin ja totesin, että varmaan vaatii uusinta näytön. Katsastusmies katsoi minua ja totesi, että miksi?  Rumpujarrut kun edessä tahtoo heti huollon jälkeen vähän aikaa hakeutua ja ei niissä iskunvaimentimissa oikeesti mitään vikaa ollut, mutta kun piti vaan hiukan pelotella. 

    Juizzi

  • Ralliauton katsastus

    Menin 80-luvulla Ylivieskan konttorille näyttämään 2-ryhmän Sunbeam Avengeria. Katsuri ajoi laitteen ensin jarrudynamometrille, selasi papereita ja kyseli että mitä tälle pitää tehdä. Kerroin että vuosikatsastus ja muutoskatsastus 1,6 moottorille. Ukko ihmetteli, että onko tässä jarrutehostinta. Kerroin että ei ole kun ei tarvi, asia selviää kyllä papereista. Siihen katsuri, että kyllä Escortissa ainakin pitää olla. Oli pakko mainita että tämä on kylläkin Avenger.

    Tämänjälkeen matka jatkui toisen hallin puolelle ja seuraamme liittyi aseman päällikkö tarkkailijan roolissa. Katsuri repi istuimia ja turvavöitä, avasi takaluukun ja sanoi että bensatankin täyttöaukko ei saa olla peräkontin puolella. Päällikkö oikaisi että täyttöaukon nimenomaan pitää olla siellä missä se nyt on, luokitussäännöt vahvistavat kyllä asian. Naama punaisena katsuri kiersi keulan puolelle ja huomautti että valoja on liikaa, ei kelpaa. Päällikkö kysyi, miten niin. Tähän katsuri puolustautui sanomalla että kaukovaloja ei saa olla kuutta kappaletta. Päällikköä hieman huvitti ja hän ihmetteli että milloin sellainen sääntö on tullut.

    Yhdessä sitten ynnättiin referenssit ja ne oli juuri sen 100 mikä siihen aikaan oli luvallista. Nyt katsuri oli jo punaisempi kuin paloauto. Onneksi hän löysi auton omien ajovaloumpioiden alareunasta hieman ruostetta ja hylky tuli.

    Jusa

  • Kyykytystä

    Joskus 70-luvulla vein auton Suolahteen katsastukseen. Olin varannut ajan ja pihaan ajaessa huomasin hallin ovien olevan auki, eikä yhtään muuta autoa ollut koko asemalla. Ajoin avonaiselle ovelle, Herra Insinööri ilmestyi jostakin ja sanoi käsillä viittoen, että tuolla on parkki paikka aja sinne ja sinut kutsutaan sitten kun aika on.

    Peruutin auton viidentoista metrin päähän ruutuun, katsoin hallin ovelle ja Herra Insinööri kutsui minut halliin.

    Nuorena ja vanhan auton omistajana oli muutenkin tuskan hiki ja sitten nämä yli-ihmiset vielä kyykyttivät, kun olivat jumalasta seuraavia...ja nimenomaan ylöspäin omasta mielestään.

    PeeAa

  • Ensimmäinen katsastus

    Nuorena just kortin saaneena meni katsastaan Opel Kadettia, katsastaja tutki autoa ja kohta kysyi minulta onko varoituskolmiota  kerroin , että löytyy .

    Hän pyysi näyttämään ja samalla kehotti kasamaan sen, voi hitsi onnistuihan se , mutta kuuluuko katsastukseen tuommoinenkin, olisko tullut hylsy jos en olis osannut kasata sitä, no hylsy tuli sileistä eturenkaista kummiskin.

    Reetukas

  • Bemarin jarrut

    -90 luvulla Hervannan katsastusasemalla BMW:ni katsastamassa ollessani auto hyväksyttiin ja ajamaan lähtiessäni jarrupoljin meni pohjaan. Putki poikki. Hervanna Shelliltä uusi putki ja tarpeeksi pitkä kun en tiennyt mikä putki oli poikki ja eikun kotiin vaihtamaan.

    motoristi

  • Mersu pikkubussi

    Turussa, "Katsastus-asema" avokentällä Kupittaan jalkapallokentän pysäköinti-alueella. Sateessa. Sisätilojen tarkastus, OK. Ulkopuolen tarkastus, OK. Märälle asfaltille Katsastaja "pitkälleen" auton alustaa tarkastamaan. Ensimmäinen havainto : Roiskeläpän kiinnitys irti, ruostunut. (puu-lattiainen auto). Korjattu rautalangalla. Ei kelpaa. Korjausmääräys. No, auto korjaamolle, joka myös Mersun omistaja. Kerroin työnjohdolle asian. Hoidetaan.  Työnjohto kertoi : Heh, ei huomannut Katsastaja, että "jousi-pakan" kiinnitys oli irronnut puu-pohjasta. Korjattu : Lankku , jousi-pakka läpipulteilla vaneri-palan kanssa matkustamon puolelle kiinni.

    Rauli Kammonen

  • Trapant

    Elettiin 70-luvun aivan alkua, ja menin isäni kanssa katsastamaan meidän perheen silloista autoa, Trapanttia. Katsastusmies tuntui hiukan naureskelevan että "Trapanttihan se siinä", ja tutki autoa. Viimein kyseinen katsastusmies näytti käsimerkkiä isälleni ja huusi että "KONEPAHVI AUKI !!!" 

    Margelius

  • Pikku vilppi

    Siihenaikaan kun vaadittiin ajovalojen pesijät,minulla oli "Pösö" ja siinä sulkapesijät. Nämä pesijä menivät senverran epäkuntoon etteivät pysätyneet sinne alas,jäivät mihin kohtaan vain .Kun katsastaja pyysi laittamaan pesijä päälle oli mielessään laskettava kahdeksaan ja virta poikki niin sitten sulat jäivät alas, katsastin sen montakertaa näin...

    Timoteus 39

  • Entisajan katsastusta

    Kotipaikkani oli 70-luvulla Joutseno, Lappeenrannan ja Imatran välissä. Katsastukset hoidettiin normaalisti naapurikaupungeissa. Lähdin kuitenkin opiskelemaan Ouluun vuonna 1976 ja löysin tyttöystävän Haukiputaalta. Olin siellä jollain lomalla kun muistin että autoni (Dodge Dart vm 1967) pitäisi katsastaa. Lähin katsastuskonttori oli Kemissä. En tarkemmin muista millainen toimistokoppi siellä oli, ja oliko edes katsastushallia.

    Sanoivat aluksi, että auto pitäisi katsastaa omalla kotipaikkakunnalla. Totesin sen olevan aika hankalaa kun matkaakin kotiin on n. 700 km. Suostuivat sitten ottamaan Dodgen katsastettavaksi. Katsastuksesta en muista muuta kuin jarrujen testauksen. Se tapahtui hiekkapihalla niin, että katsastusmies kiihdytti auton vauhtiin ja polkaisi jarrut pohjaan. Kävi katsomassa jarrutusjäljet ja oli tyytyväinen ja laittoi leiman papereihin. Tämä tapahtui v. 1977 tai 1978.

    Jorma Tyrmi

  • Lapsen suusta se totuus paljastui

    Tulipa kerran talonemäntä katsastamaan autoa mukanaan tuollainen 5-vuotias pojan nulikka. Poika oli kovin kiinnostunut katsastuksesta ja kyseli koko ajan mitä sä nyt teet . Tietysti kerroin hänelle joka liikkeistäni mitä tein.

    Poika tuntui olevan kiinnostunut kaikesta mitä kerroin. Sitten kun päästiin halliin ja auto oli nosturilla katsottu lävitse. Laskin auton alas ja kerroin emännälle , että auto on kunnossa ja turvallinen ajaa liikenteessä. Tämän kun olin ehtinyt sanoa, niin poika tokaisi minulle ja sanoi: Kuules POLIISI meillä on tässä autossa naapurin setän renkaat. Siitäkös emäntä riemastui , vaihtoi väriä punaiseksi ja poika pantiin nopeaa autoon ja eikun paanalle. Juuri ja juuri ehdin toivottaa tervetulleeksi uudestaan.

    Simo

  • Tööttää nyt please

    Opel Kadet vm -72. Serkku viritti ratin töötin niin hinkulle kun se ei vain meinannu pelittää että sanoi "älä koske ollenkaan itse, sen pitäisi nyt sen kerran ainakin pihaista kun siihen painaa". No, autossa istutiin, olitiin juuri kokeiltu pieneen mäkeen käsijarru ja sitten katsastaja painoi kerran tööttiä, kuului pieni "yhyhyyhh..pii", katsoi minuun - ja painoi toisen kerran, kolmannen, ei enää mitään. "koita vielä kerran sillai lujasti painaen please" ... painoi vähän joka reunaan ja kun kuului pienen pieni pihaus " phyyyh.." , katsoi minuun .... oli hetken hiljaa ja sitten hymyili ja sanoi vain että oleppa kohtelias liikenteessä - läpi meni

    Hannu Saksola

  • "Ronskia kieltä"

    Toimin autokauppiaana 60-luvun puolivälissä Lounais-hämäläisessä pikku kaupungissa ja toimenkuvastani sekä ajankohdasta johtuen (Uusien autojen säännöstely ja pelattiin paljon vanhojen "ritsojen" kanssa)  olin usein katsastamassa milloin mitäkin vanhempaa kalustoa henkilöautoista kuorma autoihin.

    Näin ollen olin hieman "normaalia" asiakasta tutumpi katsastusmiehelle. Erään kerran olinkin katsastamassa omaa vanhaa V8 Fordiani ja seisoin siinä auton vieressä etuovi auki odotellen toimintaohjeita.

    Yli-insinööri pyysi jossakin vaiheessa minua vaihtamaan valot ja koska sen ajan tuollaisissa autoissa valonvaihdin sijaitsi alhaalla kytkimen vasemmalla puolella lattiassa niin työnsin oikean jalkani oviaukosta sisään painaakseni katkaisinta ja jäin muuten seisomaan ulos.

    Yli-insinööri mulkaisi minua ja tokaisi "noin, kun sen tekee on kuin aidan takaa n*****".  Että sellainen muisto tällä kertaa.

    Jaska 43

  • Ruuvimeisseli

    Tuttava oli paikkakunnan X siellä vanhalla valtion asemalla katsastamassa autoaan Y. Se paikkakunnan virkamiesintoisin katsastaja Z hakkasi metrin mittaisella hakulla reikiä helmapelteihin, josta tuttava suivaantui niin, että otti Z:n taskusta ruuvimeisselin ja löi sen Y:n konepellistä / katosta läpi sanoen "menee se terveestäkin pellistä läpi!" Tätä Z silminnähden säikähti ja löi leiman pahviin.

    Simo

  • Lastenlauluja

    Lasteni ollessa pieniä vein autoamme katsastukseen. Nostin lapset ulos autosta hallissa ja jäimme ihmettelemään katsastajan toimia. Katsastaja jutteli meille kyllä, mutta oli aika vakavaluonteinen. Lopuksi hän istui autoon lähteäkseen koeajolle. Kun hän käynnisti moottorin, näimme että hän alkoi yks kaks hymyillä varsin leveästi. Palattuaan hän antoi meille auton avaimet, hymyili ja sanoi, että "Siitä onkin jo aikaa kun Vaahteramäen Eemeliä olen edellisen kerran kuunnellut." Autossa oli lastenlaulujen CD pärähtänyt päälle aika kovalla volyymillä. No, katsastaja ei ainakaan pahastunut. :-)

    Erään "Eemelin" äiti