On jännää istahtaa autoon aina uuden ihmisen viereen. Jokaisella on erilainen tarina.

– Antti

Länsiväylän kupeessa Espoon Hannuksessa sijaitsee vilkas liikekeskus, jossa tarjotaan erityisesti autoiluun liittyviä palveluja. Siellä toimii myös Ajovarma, jossa Antti Nieminen on töissä tutkinnonvastaanottajana eli tuttavallisemmin ”tutvona”. Autojen pariin Antti päätyi jo pikkupoikana.

Tutkinnonvastaanottaja Antti Nieminen
Antti ottaa vastaan ajokokeita Espoon Hannuksessa.

– Kun olin pieni, meillä oli vanha Toyota Corolla peltoautona ja touhusin sen kanssa. Siinä opin samalla auton käsittelyä.

Antti kävi ammattikoulussa autolinjan opinnot ja ajokorttiluokkia alkoi kertyä yksi toisensa jälkeen. Antti toimi muun muassa kuorma- ja linja-auton kuljettajana. Liikenneopettajan työ ihmisten parissa alkoi houkuttaa ja Antti päätyi opiskelemaan alaa.

Jokaisella ajokokelaalla on erilainen tarina

Ajovarmassa Antti on nyt töissä jo toista kertaa. Nuorena miehenä hän toimi muutaman vuoden tutkinnonvastaanottaja, mutta siirtyi sitten vuosiksi liikenneopetuksen pariin yrittäjäksi. Vuonna 2000 polku johti uudelleen Ajovarmaan töihin. Erilaisten ihmisten tapaaminen on Antin mielestä edelleen parasta työpäivän antia:

– On jännää istahtaa autoon aina uuden ihmisen viereen. Jokaisella on erilainen tarina. Asiakas ehkä suorittaa 17-vuotiaana ensimmäistä ajokorttiaan ikäpoikkeusluvalla tai uusii sitä 85-vuotiaana. Joku taas tähtää ulkomaisen ajokortin vaihtamiseen suomalaiseen tai vaikka ajokorttiluokan korotukseen työtehtävien vuoksi.

Työtä tehdään myös sydämellä

Käytännössä lähes jokaista Antin asiakasta jännittää. Joitakin todella paljon. Kaikki tekevät myös virheitä ajokokeessa. Tutkinnonvastaanottajan työssä onkin opittava näkemään jännityksen läpi eli mikä asiakkaan tekemä asia tai valinta johtuu jännityksestä ja mikä taas osaamattomuudesta.

– Tässä on ymmärrettävä, miten autoa ajetaan ja samalla ihmismieltä. Joskus täytyy istua alkuun pitkä tovi autossa juttelemassa asiakkaan kanssa niitä näitä, että pahin jännitys purkautuu ja ajokokeeseen on ylipäätään järkevää lähteä. Ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita, vaikeuksia ja surujakin. Nekin inhimilliset elementit pitää osata kuunnella ja ottaa huomioon koesuorituksessa. Tätä työtä tehdään myös sydämellä, Antti sanoo hymyillen.

Juurisyyn etsintää

Palautteen merkitys ajokokelaalle on hyvin tärkeää. Jos koe ei mene läpi, pelkkä virhelista ei asiakasta auta. Antti yrittää etsiä aina juurisyyn, mistä virheet kumpuavat:

– Vasta silloin palautteesta on asiakkaalle hyötyä. Myös niille, joiden koe menee pienistä mokista huolimatta läpi ja voidaan iloita yhdessä uudesta ajokortista!

Jos Antti voisi muuttaa työssään jotain, hän palauttaisi takaisin käyttöön teoriakokeen opetuslupaa hakeville.

– On ikävä kyllä paljon nuoria, jotka ovat omaksuneet vanhempiensa virheelliset ajotavat, kuten ylinopeuden. Niitä on vaikea edes ammattiopettajan muuttaa, Antti huokaa.

Välillä myös TV-kasvona

Antilla oli taannoin myös hiukan poikkeava työtehtävä, kun hän oli mukana MTV:n Suomen surkein kuski -ohjelman kuvauksissa. Mukanaolo ohjelman parilla tuotantokaudella oli hänestä kiva kokemus:

– Ohjelman kilpailijoiden viimeinen tehtävä oli suorittaa ajokoe, joka kuvattiin autossa. Tein siinä työtäni, mutta pieni viihteellinen pilke silmäkulmassa kuitenkin!

Työyhteisö on tärkeä tuki

Espoon-Hannuksenpellon palvelupisteessä on töissä yli 20 henkilöä – palveluneuvojia, katsastajia ja tutvoja. Mukavan työyhteisön merkitys on Antille suuri:

– Tunnemme toisemme hyvin. On hyvä, että voi jutella, jos on jotain mielen päällä. Voimme vaikka analysoida ajokokeiden tilanteita tarvittaessa yhdessä.

Tutkinnon vastaanottajan työssä voi edetä ja kouluttautua esimerkiksi hankkimalla lisää oikeuksia eri ajoneuvoluokkiin. Antilla itsellään on ABECEDE-kortti ja selkeä jatkosuunnitelmakin jo:

– Seuraavaksi toivoisin saavani oikeudet ottaa vastaan myös linja-autojen ajokokeita.