A-Katsastus konsernens kontrakts- och faktureringsvillkor / Bilaga 1

FAKTURERING

Parterna har avtalat att Kunden kan köpa varor och tjänster på kredit från Säljarens besiktningsstationer. Vid fakturering följs Säljarens gällande faktureringsvillkor.

1. Kundens ansvar

Kunden ansvarar för alla inköp han gjort på kredit på Säljarens betjäningsställen. Den person som företräder Kunden skall vid anfordran bevisa att han har rätt att för Kundens räkning köpa varor på kredit. Säljaren är skyldig att granska denna rätt endast i de fall då missbruk eller oegentlighet kan befaras och företrädaren inte känner till Kundens faktureringskod.

2. Faktureringskod

Säljaren ger Kunden en kundspecifik faktureringskod som används vid faktureringsärenden på alla Säljarens betjäningsställen.

3. Faktureringsperiod och betalningsvillkor

Faktureringsperioden är en (1) vecka. Betalningstiden för fakturor är fjorton (14) dygn netto från fakturadatum. Betalningen skall erläggas till det konto som Säljaren anger på fakturan. Vid betalning av fakturor skall de referensnummer uppges som finns angivna på fakturorna. Reklamation av faktura eller av tjänst som fakturan bygger på skall ske inom fem (5) dagar från faktureringsdatum.

4. Dröjsmålsränta och inkassokostnader

Säljaren har rätt att vid dröjsmål av betalningen ta ut dröjsmålsränta enligt räntelagen. Kunden är skyldig att till Säljaren eller den indrivningsbyrå som sköter Säljarens räkningar och indrivningar till fullt belopp erlägga indrivningskostnaderna föranledda av den fördröjda betalningen.

5. Faktureringstillägg och påminnelseavgift

Faktureringstillägget enligt tjänsteprislistan är 6,00 € inkl. moms 24% samt påminnelseavgift för påminnelsebrev som sänds till följd av dröjsmål med betalningen.

ÄNDRING AV UPPGIFTER

Kunden är skyldig att omedelbart informera Säljaren om ändringar i sagda uppgifter gällande honom i detta avtal.

AVTALETS GILTIGHET OCH UPPHÖRANDE

Avtalet gäller tillsvidare med en ömsesidig två (2) månaders uppsägningstid.

Ifall Kundens betalningar försenas trots betalningsuppmaningar har Säljaren rätt att stänga faktureringskontot tillsvidare. Vid stängning, uppsägning eller hävning av faktureringskonto meddelas parten skriftligen per post eller e-post till den adress som uppgivits i detta avtal.

Hävning

Säljaren har rätt att häva avtalet med omedelbar verkan, om

  • Kunden trots påminnelsebrev har lämnat en förfallen faktura obetald,
  • Kunden begärs eller försätts i konkurs, blir föremål för företagssanering eller begärs eller försätts i likvidation,
  • Kunden har betalningsanmärkning eller konstateras vara insolvent,
  • Kunden har brutit mot detta avtal eller mot faktureringsvillkoren eller
  • Något annat vägande skäl förutsätter hävning.

Då avtalet hävs förfaller alla Säljarens fordringar som bygger på detta faktureringsavtal.

ÖVERFÖRING

Kunden har inte rätt att överföra detta avtal eller därpå baserade förpliktelser på tredje part. Säljaren har denna rätt till överföring. Säljaren måste meddela Kunden om överföringen. Meddelandet får sändas i vanligt brev eller per e-post till den adress Kunden uppgivit i detta avtal.

ÄNDRING AV AVTALSVILLKOREN

Ändringar i detta avtal är giltiga endast då de gjorts skriftligt. Säljaren har rätt att ensidigt göra ändringar i faktureringsvillkoren och prislistan.

RÄTTSINSTANS

Tvister med anledning av detta avtal samt av fordringar baserade på detta behandlas i Helsingfors tingsrätt.