Du kan boka en tid till Ajovarma enligt instruktionerna nedan på vår webbplats eller genom att ringa vår kundtjänst. Nödvändig information om kraven för att avlägga examen, körkortskategorier, utrustning och dokument som krävs för examina finns på Traficoms webbplats: Körkort. Information om ärenden gällande yrkestrafik hittar du på Traficoms sida för vägtrafik.
Om du har frågor om körkort, förarexamina eller andra persontillstånd inom vägtrafiken, kontakta Traficoms kundtjänst.

Identifiera dig

Du måste identifiera dig för tidsbokningen med hjälp av nätbankskoder eller ett mobilt certifikat. Syftet med identifieringen är att verifiera identiteten och förhindra missbruk. Du kan hantera ärenden elektroniskt endast för dina egna bokningar. För att boka tid för en annan person krävs en fullmakt, muntlig fullmakt under ett telefonsamtal eller av en identifierad vårdnadshavare. Alternativt servicekanal: Tidsbokning och kundservice

Välj tjänst, tidpunkt och station

Börja bokningen genom att välja körkortsklass, tjänst, tidpunkt och station där du vill boka tid. (Beroende på dina val kanske körkortsklassen inte efterfrågas.) När du väljer station, skriv antingen kommun/adress i sökfältet eller välj från alternativen i rullgardinsmenyn under sökfältet. Du har också en ”Lokalisera mig”-knapp tillgänglig, med hjälp av vilken du kan söka efter stationer nära dig genom att tillåta positionering. Välj också tjänstespråk, det vill säga det språk på vilket du önskar få service på Ajovarmas station. Klicka sedan på ”Sök tillgängliga tider”.

Välj tid i kalendern

Bläddra i kalendern och välj en lämplig tid för ditt besök på stationen. Du kan navigera framåt och bakåt i vyn med pilarna som finns ovanför kalendern. Knappen visar förutom pilarna även de datum som för närvarande visas i sidans kalender. När du klickar på ett klockslag får du fram dina bokningsuppgifter, det vill säga tid och plats samt de tjänster du valt. Klicka på ”Fortsätt bokningen” om du är nöjd, eller ”Rensa vald tid” och välj sedan en ny tid från kalendern.

Registrera kontaktuppgifter

På sidan ”Kundens kontaktuppgifter” fyller systemet automatiskt i fälten med ditt förnamn och efternamn som erhållits vid identifieringen. Lägg också till din e-post och ditt telefonnummer. E-postadressen är inte obligatorisk, men endast dit skickas bokningsbekräftelsen. Med bokningsbekräftelsen följer ditt bokningsnummer. Telefonnumret används endast om Ajovarma behöver kontakta dig. För att fortsätta till nästa steg bör dataskyddbeskrivningarna ha lästs och tjänstens användarvillkor godkännas. Du kan bekanta dig med dem via länkarna i bokningsprocessen. När uppgifterna är ifyllda klicka på ”Fortsätt till sammanfattning”.

Bokningsdetaljer

Kontrollera uppgifterna för din bokning och klicka på ”Bekräfta bokning”. Du kan också avbryta och återgå till föregående vy genom att klicka på ”Tillbaka”-knappen.

Bokning bekräftad

När bokningen bekräftas skapas ett bokningsnummer och en bokningsbekräftelse skickas till den e-postadress du angett. I detta skede kan du vid behov ändra bokningens uppgifter genom att klicka på ”Redigera bokning”-knappen eller avboka den via ”Avboka bokning”-knappen. Du kommer till betalningssidan via ”Gå till betalning”-knappen. Du kan också stänga bokningen genom att klicka på ”Stäng bokning”, varvid den för tillfället aktiva bokningen stängs.

Utloggning

Fullständig utloggning från tjänsten sker genom att klicka på ”Logga ut”-länken under ditt namn i sidans övre del.

Förskottsbetalning

Du kan betala din valda tid i förskott och det påskyndar ditt besök. Om ditt kör- eller hanteringsprov genomförs på en annan adress än Ajovarmas station, se till att ditt prov är betalt i förskott. Vår webbtjänsts betalservice tillhandahålls av Paytrail. Från det mångsidiga utbudet av betalningsalternativ kan du välja det som passar dig bäst och Paytrail förmedlar din betalning till handlaren. Läs mer på sidan: Betalningsvillkor

Priserna för de myndighetstjänster vi erbjuder bestäms enligt transport- och kommunikationsministeriets gällande förordningar. En betald bokning kan inte flyttas till ett datum som efterföljer en eventuell prisändring hos Traficom.

Betala för, ändra på eller avboka en bokad tid

Redigering och avbokning av din bokning är möjlig genom att identifiera dig för tjänsten med dina nätbankskoder eller mobil-id. Du ser då alla dina bokningar – kommande och tidigare. Undantagsfall är:

  • Avbokning av kör- eller hanteringsprov eller muntligt teoriprov
    Dessa prov måste avbokas senast föregående vardag under den tid då Ajovarmas telefontjänst har öppet (må-fr 7.30-15). Senare kan bokningen endast ändras via vår riksomfattande telefontjänst.
  • Bokningar gjorda av trafikskolor
    Ändringar av dessa bokningar sköts via den bilskola som gjort bokningen, så kontakta din egen.
Identifiera dig

Tidsbokningar till Ajovarma