Du kan boka en tid till Ajovarma enligt instruktionerna nedan på vår webbplats eller genom att ringa vår kundtjänst. Om du har frågor om körkort, förarexamina eller andra persontillstånd inom vägtrafiken, kontakta Traficoms kundtjänst.

Välj tjänst och produkt

Starta din tidsbokning på nätet genom att välja den tjänst och produkt som du vill boka en tid till (beroende på vilka val du gör kan du också ges en förvald tjänst eller produkt som ett direkt förslag). Välj också språk, alltså det språk som du vill bli betjänad på vid Ajovarmas serviceställe.

Lägg till din personbeteckning i bokningen och klicka på ”Kontrollera uppgifter”.

Ange person- och kontaktuppgifter

Ange dina person- och kontaktuppgifter och klicka på ”Fortsätt till val av tid”. En bokningsbekräftelse skickas till den e-postadress som du angett. Bokningsbekräftelsen innehåller ettt bokningsnummer som du kan använda för att betala, ändra på eller vid behov avboka bokningen.

Välj serviceställe och tid

Välj det serviceställe som du vill besöka. I sökrutan anger du antingen din ort eller position och väljer önskad ort i rullgardinsmenyn som öppnas under sökrutan. Den visar dig alla serviceställen inom en radie av 100 km från din valda plats. Använd rullgardinsmenyn för att välja ett serviceställe om det finns fler än ett serviceställe på din ort.

Sök efter en tid som passar för ditt besök i serviceställets kalender. Du kan flytta mellan veckorna med hjälp av knapparna ”Nästa” och ”Föregående” eller genom att klicka på kalendersymbolen för att välja den vecka du vill titta på. När du klickar på passande datum och tid, så blir rutan för den valda tiden grön.

Klicka ännu på ”Fortsätt till bekräftelse”.

Bokningsbekräftelse

Kontrollera på sidan ”Tidsbokning 3/3” att din information är korrekt och klicka på ”Bekräfta bokning”.

En bekräftelse på din bokning skickas till den e-postadress som du angett i kontaktuppgifter. Du kan också skriva ut dina bokningsuppgifter genom att klicka på ”Skriv ut”.

Förskottsbetalning

Du kan betala i förskott för din tid, vilket påskyndar ditt besök. Om ditt kör- eller hanteringsprov utförs på någon annan adress än Ajovarmas betjäningsställe ska du se till att provet betalas på förhand. Priserna för de myndighetstjänster som vi tillhandahåller fastställs på basis av de förordningar från Kommunikationsministeriet som är i kraft vid den aktuella tidpunkten.

Betalningstjänsten på vår nätsida tillhandahålls av Paytrail. Alla finländska bankers betalningsknappar finns till ditt förfogande. Du kan välja den betalningsmetod som passar dig bäst bland ett stort antal olika betalningsmetoder och Paytrail förmedlar din betalning vidare till försäljaren. På ditt kontoutdrag eller din kreditkortsräkning kommer Paytrail att anges som mottagare.

Betala för, ändra på eller avboka en bokad tid

Du kan ändra och avboka din bokning via vår nättjänst med hjälp av bokningsnumret som du fick i din bokningsbekräftelse. Undantagsfall är:

  • Avbokning av kör- eller hanteringsprov eller muntligt teoriprov
    Dessa prov måste avbokas senast föregående vardag under den tid då Ajovarmas telefontjänst har öppet (må-fr 8.00-16.15). Senare kan bokningen endast ändras via vår riksomfattande telefontjänst.
  • Bokningar gjorda av trafikskolor
    Ändringar av dessa bokningar sköts via den bilskola som gjort bokningen, så kontakta din egen.
  • Förbetalda bokningar
    Dessa kan endast avbokas via vår riksomfattande telefontjänst.

Eventuella ändringar av avgiftsförordning kan begränsa flyttningen av en förskottsbetalad bokning.

Problem med att logga in på din bokning?

När du loggar in för att ändra på din bokning måste ditt efternamn och ditt bokningsnummer vara i samma format som de står på bokningsbekräftelsen. Kontrollera bokningsbekräftelsen för att se exakt hur de är stavade.

Sök en bokad tid till Ajovarma

Tidsbokningar till Ajovarma